söndag 8 juli 2012

Mord under Tjörn Runt av Ramona Fransson

Mord under Tjörn Runt är hennes femte bok om spaningschefen
Greger Thulin, kriminalkommissarien Katarina Linde och de andra
Göteborgspoliserna som utreder händelserna på Tjörn.

I denna bok hittas författaren och journalisten Lilly Gertzon och
justitieministern Bertrand Thom döda på golvet i ett sommarhus.
Är det mord eller självmord? Lillys man är försvunnen, är det
han som är gärningsmannen?

Leo hittar en låda fylld med brev på vinden i ett hus i Lysekil.
Breven visar sig vara en konversation mellan hans mamma
och en okänd kvinna. Hans oro stiger ju mer han läser och han
bestämmer sig för att ta reda på sanningen om sin familj.

Två kvinnor försvinner från båten Stena Scandinavica. Städ-
personalen ombord upptäcker att i en av hytterna, som
skulle städas, stod resväskorna kvar. Vilka är de försvunna
kvinnorna? Vad har hänt dem?

Jag tyckte att boken var mycket bra!
Gillar att det inte går för lätt för poliserna i utredningarna
utan att de ibland kör fast, och att de är som vanliga
personer med både med och motgångar. Det jag retar mig
på i denna bok är att en "mäktig" familj kan bestämma
vad som ska skrivas i tidningarna eller inte. En riktig
journalist borde inte styras på det viset utan han/hon
borde skriva om vad som verkligen hänt.

Nu väntar jag på att läsa Ramona Franssons nästa
bok i serien: Hämnaren från Tjörn.





1 kommentar:

  1. Hej Agge!

    Än en gång tack! Jag lägger in din länk på min blogg!

    Och tyvärr så är det sant, att inte journalister alltid får skriva "sanningen" eftersom någon med makten i sina händer bestämmer.

    SvaraRadera